Italien 2024

Courmayeur i våra hjärtan

För Disas del kan jag tänka mig att det här är bland det mest fantastiska hon gjort. Hon fick tuffa träningar, utmaningar, utvecklas och blomstra i sin konståkning. Hon var omgiven med otroliga tänare och ett kompisgäng som hon fick vara med långt fram på kvällen.

På torsdgen ordnade de en liten fest för deltagarna men när vi föräldrar såg maten och alla ungdomarna insåg vi ganska snart att det här är något vi borde dra oss undan ifrån. Sagt och gjort och vi gick upp i backen för att hamna på en otroligt mysig restaurang som nog helst var känd för sitt fantastiska nötkött men hade även helt fantastiska pizzor.

På väggen fanns det en målning som jag känner väl igen – Gnomie – dvs en helt kopia av min barndoms upplevelse om ”Tomtarnas hemligheter”, så de kommer kanske från de Italienska alperna?

Pizzan var helt fantastisk – och stor!

Lördagen var sista dagen och Disa hade en bokad privatlektion. Hon fick då träna på trippel Salco. Även om den fortfarande inte är helt perfekt så är hon på god väg. Helt otroligt att se hennes utveckling under den här veckan.

Efter träningen gick Disa och jag in till den lilla byn och gatorna är verkligen mysiga och vi köpte pasta, risotto och te. Klassiska inköp helt enkelt. Disa fick Gelato, den Italienska glassen.

På kvällen gick vi ut och åt hamburgare. Disa var så nöjd att få vara med sina kompisar en sista gång och det syntes lång väg vilka som var hennes största favoriter 😉

Söndagen var stora resan hem och om vi hade ett äventyr på vägen hit så gick hemresan helt enligt reglementet. Vi åkte bussen till Torino, tåget därifrån till Milan Central för att sedan ta ytterligare ett tåg till flygplatsen. Om luften varit behaglig i Courmayeur så var den verkligen inte det i Milano. Med sina 33 grader och helt vindstilla var det som att gå omkring i en jättebastu. Fruktansvärd upplevelse, om du frågar mig.

19:15 kom vi till flygplatsen och där började vi med att gå på McDonalds för att sedan checka in och flyga hem till Island.

Vi kommer definitivt att åka tillbaka. Nu ska jag lära mig Italienska!